ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

Коротка характеристику веб-технологій, он-лайн платформ та програмних засобів для організації освітнього процесу:

Платформа Google Classroom – це інструмент, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, допомагає створювати і впорядковувати завдання, виставляти оцінки, коментувати і організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу або в режимі дистанційного навчання. Завдяки платформі Classroom можна організувати проєктну роботу, перевернуте навчання, дистанційне навчання. Доступ до цього програмного засобу можливий після реєстрації користувача та отримання звичайного облікового запису Google. за допомогою Google Classroom користувач може створити навчальний клас або приєднатися до існуючого. Кількість навчальних груп, які може створити викладач та до яких може бути включений учень, необмежена. Функціональні можливості  сервісу:

  • запрошувати учнів до класу;
  • запрошувати педагогів спільно працювати у створеному класі;
  • розміщувати загальну інформацію щодо організації освітнього процесу: назви тем, кількість годин тощо;
  • розміщувати дидактичний матеріал для учнів класу, зокрема відеоматеріали (YouTube або відео з власного файлового сховища) чи посилання на відповідні інтернет-ресурси;
  • публікувати загальні оголошення або повідомлення в необхідній навчальній темі,  групі;
  • здійснювати опитування учнів (усіх або вибраних), демонстрацію загальної статистики відповідей та можливість перегляду деталізованих звітів або окремих відповідей учнів;
  • призначати завдання учням (усім або вибраним), зокрема і відкладені, як у межах всього класу, так і з певних тем. У процесі дистанційного навчання учень може:
  • приєднатися до класу за запрошенням або за допомогою ключа, який надав вчитель або інший учень навчальної групи;
  • переглядати навчальні матеріали, розміщені вчителем;
  • переглядати оголошення та виконувати завдання, розміщені вчителем, залишати відповідні коментарі до них;
  • переглядати підготовлені вчителем завдання й дату обов’язкової здачі матеріалів;
  • отримувати повідомлення про повернення завдань на доопрацювання;
  • повторно надсилати матеріали учителю після доопрацювання;
  • переглянути оцінку за виконане задання тощо.

Дозвоти: 

  • доступ до камери: потрібен, щоб у Класі можна було публікувати фото й відео, зроблені за допомогою камери;
  • доступ до пам’яті: потрібен, щоб до дописів у Класі можна було долучати фотографії, відео та локальні файли. Також він потрібен для офлайн-доступу;
  • доступ до облікових записів: потрібен, щоб можна було вибирати, який обліковий запис використовувати в Класі.

 
Платформа Moodle – безкоштовна відкрита система управління дистанційним навчанням. Дозволяє використовувати широкий набір інструментів для освітньої взаємодії вчителя, учнів та адміністрації закладу освіти. Зокрема надає можливість представлення навчального матеріалу у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, веб-сторінка; урок сукупність веб-сторінок з можливим проміжним виконанням тестових завдань); здійснення тестування та опитування школярів з використанням запитань закритого (множинний вибір правильної відповіді та співставлення) і відкритого типу; виконання завдань учнями з можливістю пересилання відповідних файлів. Крім того, система має широкий спектр інструментів моніторингу навчальної діяльності учнів. Наприклад, щодо загального часу роботи учня з конкретним навчальним курсом, відповідними темами або складовими елементами навчального матеріалу, загальної успішності учня або класу в процесі виконання тестових завдань тощо. 

Хмарні сервіси (Office365, Google) для спільної роботи учнів та вчителя.
Хмарний сервіс Google Диск надає можливості створення багатофункціонального користувацького середовища, надзвичайно продуктивного та зручного для учнів та вчителів.  Переваги використання в освітньому процесі:

  • усі інструменти безкоштовні;
  • не потребує встановлення;
  • підтримується всіма операційними системами та клієнтськими програмами;
  • доступ до всіх інструментів Google Диск з одного облікового запису;
  • можливість працювати колективно синхронно чи асинхронно, разом з учнями редагувати, переглядати або коментувати документи;
  • можливість контролювати процес роботи учнів, не відволікаючи їх;
  • можливість інтерактивної перевірки робіт учнів;
  • створення спільного сховища даних;
  • опублікування робіт учнів з правами обмеженого доступу (тільки певним користувачам);
  • можливість швидко збирати та аналізувати інформацію, створювати опитування, тести, розробляти діаграми та схеми;
  • цілодобовий вільний доступ до матеріалів.

 
Додаток TeacherKit – Class manager   
Додаток можна порівняти з віртуальним навчальним закладом:

  • педагог може створити кілька класів чи груп, у яких проводити заняття (вони позначаються у вигляді дверей з табличками). Для того, щоб потрапити до класу, слід зайти у ті чи інші двері;
  • у кожному класі – список учнів. Додати їх у список можна з допомогою позначки “+”, додати з телефонної книги або сфотографувати та відзначити кожного учня;
  • доступні 4 розділи: список учнів, інформація про відвідування, поведінку та журнал для контролю успішності;
  • є можливість надіслати повідомлення усім учням чи батькам (наприклад, повідомити про батьківські збори чи інше).

 
Google Форми (Створення анкет, тестів, опитувань)
Цей інструмент дозволить за лічені хвилини розробити тест чи опитування: створити форму, підготувати завдання, обрати тип відповіді. Учитель зможе без зайвих проблем провести опитування з теми та з’ясувати, наскільки добре учні її засвоїли, проаналізувати власну роботу.
Також Google Форми можуть полегшити роботу з батьками та значно спростити спілкування з ними. Так, класний керівник на початку навчального року може запропонувати батькам заповнити анкету, щоб з’ясувати відповіді на такі стандартні питання, як номери телефонів, місце роботи, особливі потреби учнів (відвідування групи продовженого дня, дієтичне харчування, хвороби тощо). 

Тестування за допомогою Форм Google

Віртуальна інтерактивна дошка Padlet
Ресурс для створення: http://padlet.com/ Padlet може використовуватися:

  • як майданчик для групової роботи для проведення «мозкового штурму», узагальнення та систематизації знань, рефлексії;
  • для розміщення навчальної інформації, практичних завдань;
  • для організації спільного онлайн виконання домашнього завдання;
  • для розміщення ідей проєктів та їхнє онлайн обговорення;
  • як інструмент організації спільної діяльності учнів.

 
Додаток Google Presentations
Додаток дозволяє працювати з файлами на пристроях Android:

  • створювати та редагувати презентації, відкривати до них доступ та працювати над ними одночасно з іншими користувачами;
  • працювати навіть без підключення до мережі Інтернет;
  • додавати коментарі та відповідати на них;
  • додавати слайди, змінювати їх розташування, форматувати текст, вставляти фігури і так далі.

 
Платформа Kahoot
Kahoot – платформа для створення вікторин, тестів, дидактичних ігор. Сервіс може бути використано для перевірки знань учнів. Учні можуть виконувати завдання на будь-якому пристрої,  що має доступ до Інтернету – смартфон, планшет тощо. У завдання можна вставити світлини, відеофрагменти. Учитель може поставити бали за правильність та швидкість виконання. Зареєструватись на сайті можна через GOOGLE  або Microsoft  профіль, не потрібно створювати нові логіни чи паролі. Можна дублювати чи редагувати тести, що значно економить час.

Додаток Edmodo
Веб-додаток Edmodo – освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об'єднавшись навколо процесу навчання у школі.

Платформа LearningApps.org – онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників. Крім того, Learningapps.org надає можливість дистанційного навчання кожному вчителю, адже дозволяє створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, їх профілі, задати пароль для входу та викладати вправи для виконання. 

Сервіс Mentimeter
Cервіс для створення та проведення опитувань. Вчитель у кілька кліків може завантажити на сайт одне чи декілька запитань. А потім дає учням посилання з кодом доступу чи можливість сканувати QR-код. Це може бути, наприклад, тест з історії України з кількома варіантами відповідей. Приміром, у якому році сталася та чи інша подія. А може бути просте опитування, що дає змогу проаналізувати настрій аудиторії. Наприклад: «Чи зрозуміли ви нову тему?». Вчитель визначає, скільки часу клас має на те, щоб відповісти. А також обирає, у якому вигляді хоче отримати відповіді від аудиторії: просто кількість голосів, процентне співвідношення, діаграма, «хмара слів», графік. Далі учні відповідають зі своїх смартфонів та планшетів. Важливе уточнення — сервіс не персоніфікований (вчитель не бачить, хто з учнів як відповів). Тому для оцінювання успішності не підійде. Однак може допомогти відслідкувати динаміку засвоєння матеріалу, оскільки результати кожного опитування зберігаються. А учні відповідають більш розкуто, коли знають, що за неправильну відповідь ніхто не дорікатиме.