Психологічна служба

Нормативно-правова база Психодіагностика Корекційно-розвивальна робота Психологічна просвіта Навчальна діяльність

План роботи психологічної служби Сарненського району на 2017-2018 навчальний рік

10 вересня - Всесвітній день запобігання суїциду

Життя — це шанс. Скористайся ним.

Життя — це краса. Милуйся нею.

Життя — це мрія. Здійснюй її.

Життя — це виклик. Прийми його.

Життя — це обов'язок. Виконай його.

Життя — це гра. Стань гравцем.

Життя — це цінність. Цінуй його!

Життя — це скарб. Бережи його.

Життя — це любов. Насолоджуйся нею.

Життя — це таїна. Пізнай її.

Життя — це юдоль бід. Перебори усе.

Життя — це пісня. Доспівай її.

Життя — це боротьба. Почни її.

Життя — безодня невідомого. Не бійся, вступи в неї.

Життя — удача. Шукай цю мить!

Життя таке чудове — не загуби його.

Це твоє життя. Борони його

Мати Тереза

Рекомендації практичному психологу-початківцю

Проблеми, які можуть очікувати практичного психолога-початківця

Почуття безпорадності
Кожний психолог, який приходить у новий колектив, стикається з низкою типових для більшості його колег проблем. Перше, - це розгубленість. Здається, що зробити треба багато, а часу обмаль. Слід зупинитися і не впадати в паніку, адже хапаючись за вирішення всіх проблем одночасно, бажаючи показати себе грамотним фахівцем, за декілька тижнів можна довести себе до виснаження. Розпочинати свою роботу слід з того, що виходить найкраще: провести діагностичне обстеження дітей згідно з планом, обладнати кабінет тощо. Вирішувати проблеми слід поступово.

Входження до педагогічного коллективу
Фахівець, який працює в педагогічному колективі, має вирішити для себе: яку позицію зайняти, налагоджувати дружні взаємостосунки з колективом чи зберігати нейтралітет. Для початку психолог повинен виявити, які стосунки склалися між працівниками закладу, розібратися в тонкощах взаємостосунків у колективі. Психологові найкраще дотримуватись нейтральної позиції, слідкувати за тим, щоб не підпасти під вплив будь-якої з груп, особливо коли йдеться про конфлікт.

Проблема налагоджування контактів з дітьми та їхніми батьками
Ця проблема може вирішуватись за допомоги педагогів. Якщо стосунки між психологом і ними склались позитивні, педагоги за необхідності або у разі виникнення проблем порадять батькам звернутися по допомогу до психолога. Але психолог і сам повинен заявити про себе на батьківських зборах , запропонувати батькам обговорити результати психодіагностичного обстеження тощо.

Проблема «занурення» в роботу
Часто молоді фахівці віддають роботі всі свої сили й час. Таке завзяття справляє приємне враження на адміністрацію, однак для самого фахівця воно небезпечне перевантаженнями, порушенням балансу між роботою і особистим життям. Якщо психолог обирає саме такий стиль своєї роботи, то через дуже короткий час на нього очікує проблема професійного вигоряння.

Рекомендації щодо зовнішнього вигляду психолога
1. Акуратність і чистота. 
2. «Стримані» макіяж і зачіска. 
3. Мінімальна кількість прикрас. 
4. Зручний і комфортний одяг. Найкраще мати «робочий комплект», який надасть можливість активно працювати з дітьми.

Психолог зобов’язаний дотримуватися таких етичних принципів: 
- повага до особистості; 
- захист людських прав; 
- почуття відповідальності; 
- чесність та відвертість щодо обстежуваного; 
- обережність щодо використання методів і процедур; 
- професійна компетентність; 
- твердість у досягненні мети втручання; 
- наукове обґрунтування мети.

Практичному психологу системи освіти повинні бути притаманні:
- широта інтересів і незалежність поглядів; 
- готовність до контактів та вміння їх підтримувати; 
- уміння емоційно приваблювати до себе людей; 
- здатність зберігати самовладання і виражати власні емоції; 
- прагнення до пізнання себе та інших; 
- усвідомлення меж своєї професійної компетентності; 
- адекватне почуття відповідальності за свої дії та слова; 
- здатність прогнозувати наслідки того або іншого вчинку.

Що потрібно обов'язково довести до відома батьків
Результати діяльності психолога не завжди проявляються швидко й не бувають такими наочними та швидкими, як результати навчання. Якщо на уроках дитина набуває певної суми знань і може її продемонструвати, то одне-два заняття з психологом можуть і не принести суттєвих результатів. Це деколи викликає ілюзію, що така робота не приносить користі. Тому необхідно донести до відома як педагогів, так і батьків думку про те, що діяльність психолога пов’язана із розвитком дитини, а не з її навчанням. А розвиток, як відомо, відбувається поступово, досить повільно, тому результат приходить не відразу, а проявляється непомітно для дорослого оточення дитини.

Навчіться вести психологічну бесіду!
Бесіда є складовою майже всіх форм роботи психолога. Вона складає основу індивідуального психодіагностичного обстеження, консультування, психологічної профілактики. Бесіда – це складова щоденних обов’язків психологів, яка створює природний фон його діяльності. Часто психологи помилково вважають бесіду незначною формою та методом діяльності, що вимагає від психолога постійного вправляння для підвищення професіоналізму. Під час бесіди слід зважати на такі основні принципи: 1) бесіду слід вести на одну тему; 2) дотримуватись розподілених ролей: психолог ставить запитання, а його співрозмовник – відповідає Потрібно звернути увагу на те, що під час бесіди не можна використовувати тільки один з типів запитань. Особливо важливо вміти це робити під час бесіди з дитиною. Правильно сформульоване та вчасно поставлене запитання не тільки допомагає психологу отримати потрібну інформацію, але й виконує розвивальну функцію: допомагає дитині усвідомити суть власних переживань, розширює її можливості у вербалізуванні суб’єктивних станів.

Як працювати зі зверненням?

Надаємо приблизний план роботи зі зверненням. 
І. Перша зустріч
1. Визначення суті звернення.

  1. Збір попередньої соціально-психологічної інформації. 
    ІІ. Аналітична робота психолога після першої зустрічі 
    1. Встановлення попереднього психологічного діагнозу та прогнозу, опрацювання теоретичного матеріалу. 
    2. Формування завдань подальшої роботи. 
    3. Підбір психологічних інструментів. 
    ІІІ. Психодіагностична та корекційна робота 
    1. Збір додаткової інформації, проведення психодіагностичного дослідження. 
    2. Розробка психокорекційної діяльності. 
    3. Розробка рекомендацій для всіх, кого стосується ця проблема. 
    ІV. Рефлексія
    1. Вибір ефективних способів дій для вирішення проблеми. 
    2. Обговорення досягнутих результатів. 
    3. Розробка рекомендацій для подальшої взаємодії.